Het geld voor fase 1 van de Nedersaksenlijn komt uit de miljarden die worden vrijgemaakt voor de provincie Groningen ter compensatie van elle ellende die de aardgaswinning heeft opgeleverd en om de regio verder te ontwikkelen: Nij Begun. Samen met de 63 miljoen die al beschikbaar was voor het baanvak Veendam-Stadskanaal is er nu voldoende geld voor het project. Daarbij gaat het om het versterken van de ondergrond van het spoor en de renovatie en vernieuwing van tal van spoorbruggen en andere overgangen. Ook het spoor zelf moet geheel vernieuwd worden en er moet moderne treinbeveiliging worden geïnstalleerd voordat nieuwe treinstellen kunnen rijden.
In Stadskanaal wordt ondertussen samen met de gemeente Borger-Odoorn gesproken over de locatie van het nieuwe station. Een plek bij Makeport Mercurius, op de gemeentegrens, wordt door veel betrokkenen als de ideale locatie gezien, omdat dan zowel Stadskanaal als Nieuw-Buinen optimaal bediend worden.
De Stichting Nedersaksenlijn zet zich via haar contacten in voor een spoedige start van de werkzaamheden voor het eerste deel van de nieuwe spoorverbinding.