Tracé keuze, procedures, technische planning gaan jaren kosten

De totale Nedersaksenlijn van Enschede naar Groningen is ongeveer 180 kilometer lang. Daarvan ligt er al zo’n 150 kilometer bestaand spoor. Er is dus nog een stuk van 25-30 kilometer nodig. En dat is tussen Emmen en Musselkanaal, via Ter Apel. Ook moet langs Musselkanaal naar Stadskanaal het bestaande baanvak fors worden gemoderniseerd en mogelijk qua ligging worden aangepast.

Dat vraagt tijd, want we gaan met z’n allen voor zorgvuldigheid. Vandaar dat jaartal 2035.

Uitvoerig spreken over waar en hoe van de lijn

We krijgen bij de Stichting Nedersaksenlijn steeds vaker de vraag ‘en waar komt de lijn dan precies te lopen, wat wordt het nieuwe tracé?’ Daar is nog geen enkel antwoord op te geven. En daar gaat vast en zeker de komende tijd ook nog uitvoerig over gesproken worden. Tussen de partijen die betrokken zijn bij de aanleg van de Nedersaksenlijn, maar zeker ook met de inwoners van het gebied.

Goede communicatie met iedereen

Daar gaan wij vanuit de Stichting Nedersaksenlijn ons ook absoluut sterk voor maken, want draagvlak vinden wij belangrijk. Zoveel mogelijk mensen in de regio moeten achter het project staan en moeten er ook van kunnen profiteren, vinden wij. Dat je nooit iedereen in de regio juichend op het perron krijgt bij de eerste trein, dat is een gegeven.

Wij proberen door goede communicatie, door luisteren, vertellen en uitleggen, samen met alle andere partijen, iedereen wel zo vroeg en zo goed mogelijk te betrekken bij de Nedersaksenlijn, de lijn die verbindt. Om zoveel mogelijk mensen straks wel op dat perron te krijgen bij de eerste trein.