Rheine-Groningen-Eemshaven, straks met de trein naar Borkum

Landrat Uwe Fietzek, zeg maar de hoogste bestuurder van de Grafschaft Bentheim, een soort Duitse provincie en burgemeester Thomas Berling van de stad Nordhorn in diezelfde Grafschaft, zijn grote pleitbezorgers van de Nedersaksenlijn. Ze zien die verbinding van Twente via Coevorden, Emmen en Ter Apel naar Groningen als een belangrijke aanwinst voor ook het Duitse interregionale spoorwegnet.

Met de komst van de Nedersaksenlijn wordt het voor de inwoners van de Grafschaft mogelijk om bijvoorbeeld vanuit de stad Rheine of Bad Bentheim met 1x overstappen door te reizen naar de stad Groningen, of verder naar de Eemshaven, om er op de boot te stappen naar Borkum, of zelfs naar Noorwegen. En via Coevorden en Zwolle ligt Schiphol en Amsterdam ook binnen handbereik.

Nedersaksenlijn: een prominente plek op de Duitse spooragenda

De Nedersaksenlijn heeft dus een prominente plek op de spooragenda van de Duitse buren. De Stadt Nordhorn zet als beleid de laatste jaren al sterk in op het vervangen van de auto door andere vormen van vervoer, zoals de fiets, maar ook de bus en steeds nadrukkelijker voor de wat grotere afstanden de trein. Er worden speciale fietsroutes aangelegd vanuit het buitengebied naar het station in Nordhorn en het voortgezet onderwijs van de regio wordt bij het station geconcentreerd.

Het station wordt momenteel ingrijpend gerestaureerd en aan de eisen van de moderne tijd aangepast om straks de duizenden reizigers goed te kunnen verwerken.