Onderwijs en bedrijven zien kansen bij aanleg Nedersaksenlijn:
“Belangrijk voor de regio”.

Stadskanaal De onderwijshub Makeport Mercurius in Stadskanaal is blij met de beloofde 85 miljoen euro voor het vernieuwen van de spoorverbinding Stadskanaal-Veendam.

,,Het is niet alleen belangrijk voor Stadskanaal en de omliggende regio dat die spoorlijn er komt, maar ook voor de stad Groningen en bijvoorbeeld de Hanzehogeschool’’, zegt Martin van der Leest.

Hij is een van de geestelijk vaders van de onderwijshub Makeport Mercurius, gevestigd in de oude Philipsfabriekhal, en directeur van SealteQ. Dat bedrijf is gespecialiseerd in het verlengen van de levensduur van beton- en staalconstructies en ontwikkelde onder meer ‘bevingsbehang’ voor huizen met aardbevingsschade.

Vorige week dinsdag maakte premier Mark Rutte bekend dat het kabinet 85 miljoen euro wil uittrekken voor de spoorlijn tussen Stadskanaal en Veendam. Het is een van de projecten waarmee Den Haag de ereschuld die ze aan Groningen heeft door de gas-ellende wil inlossen. Stadskanaal ligt niet in het aardbevingsgebied, maar het hoort wel bij de economische en sociale structuur van Groningen.

Dat er geld voor de spoorlijn komt, is goed nieuws voor Makeport Mercurius. Daar werken studenten samen aan innovaties. Ze krijgen een vraag van een ondernemer en zij zoeken, in overleg met dat bedrijf, naar een oplossing. Stadskanaal kent een aantal zeer innovatieve bedrijven. ,,Als studenten zien wat voor interessante dingen wij hier doen, zijn ze eerder geneigd hier werk te zoeken en na hun afstuderen in Stadskanaal of omgeving te wonen.’’

Witec is een innovatief bedrijf. Daar worden bijvoorbeeld implantaten op maat gemaakt. In het UMCG wordt een botbreuk gescand en als het nodig is, ontwerpen zij een implantaat. ,,Bij Witec komt dat ontwerp binnen, ’s nachts maken ze het en de volgende dag kan het bij wijze van spreken bij de operatie al worden geplaatst.’’ Uniek in Nederland, misschien wel de wereld, zegt Van der Leest.

Bedrijven in de regio willen blijven innoveren en kunnen daarvoor de inbreng en deskundigheid van studenten uit alle onderwijstypes gebruiken. Dan is het mooi dat ze makkelijk van en naar Stadskanaal kunnen reizen. ,,Studenten vinden het nu eenmaal prettiger om met de trein te reizen dan met de bus.’’

Hij ziet het opknappen van het stuk spoor tussen Stadskanaal en Veendam als opmaat voor de Nedersaksenlijn, de treinverbinding tussen Emmen en Groningen. Tussen Stadskanaal en Emmen ligt nu geen spoor. ,,Maar ondernemers en bestuurders van gemeenten en provincies staan allemaal achter die spoorlijn. Dat komt wel, de aanpak van het spoor tussen Veendam en Stadskanaal is de opmaat naar meer’’.