Melle Mulder: Ik weet zeker dat de spoorverbinding Veendam-Stadskanaal-Ter Apel-Emmen er komt

Het wekte zijn verbazing. En hij noemt het een ‘groot geluk’. Door middel van een unaniem gesteunde motie verzocht de Tweede Kamer staatssecretaris Vivianne Heijnen van infrastructuur om van de Nedersaksenlijn – de te realiseren treinverbinding Veendam-Stadskanaal-Ter Apel-Emmen – een zelfstandig project te maken en geld uit te trekken voor een haalbaarheidsonderzoek. Dat klinkt misschien wat vaag, maar voor voorzitter Melle Mulder van stichting Nedersaksenlijn is het zo helder als putwater: “Dat is ontzettend goed nieuws. Dit betekent dat de Nedersaksenlijn er komt, dat weet ik zeker.”

Hoe belangrijk is die spoorlijn van Groningen via Veendam, Stadskanaal en Ter Apel naar Emmen nou eigenlijk? “Die is van levensbelang voor de bereikbaarheid van de regio”, zegt Mulder. “Wil je ervoor zorgen dat mensen hier op lange termijn kunnen en willen blijven wonen en werken, dan moet die lijn er komen. Toen mijn dochter – ze was net 15 – na de middelbare school naar een vervolgopleiding in Groningen wilde, kwamen we erachter dat dit voor haar vier tot vijf uur reistijd per dag zou betekenen. Dat is toch niet normaal? Dit moet en kán beter.”

Lobby voor Nedersaksenlijn

Het was voor de energieke en actieve ondernemer Mulder aanleiding om een belangenorganisatie in het leven te roepen. Op de eerste bijeenkomst had hij zo’n veertig medestanders verwacht, er kwamen er 250. Betrokken partijen bij deze lobby voor de Nedersaksenlijn zijn onder meer de provincie Groningen, Drenthe, Overijssel, de gemeente Westerwolde en de Duitse Landkreise Graftschaft Bentheim en Emsland. Ook ondernemersvereniging Mercurius, Parkmanagement ’t Heem en Industriekring Ter Apel, Bentheimer Eisenbahn AG, de Eems Dollard Regio, Dutch Techzone, Ondernemend Emmen, Ondernemend Coevorden en Ondernemershuis Vechtdal zijn betrokken partijen. “Natuurlijk wil je wel zeker weten dat je niet loopt te trekken aan een dood paard. Een gesprek van zo’n drie kwartier met de staatssecretaris maakte duidelijk dat er kansen lagen, de genoemde motie heeft die kansen aanzienlijk vergroot”, zegt Mulder. Inmiddels ligt er een bidbook: een ruim zestig pagina’s tellende ‘brochure’ waarin het project, het belang en de doelstelling ervan worden uiteengezet voor iedereen die bij de besluitvorming betrokken is.

IJzeren ruggengraat

Mulder ziet de Nedersaksenlijn als de ‘ijzeren ruggengraat’ voor het ontsluiten van de regio: “De tijd tot de aanleg willen wij gebruiken om ons ervoor in te zetten dat de mobiliteitsvoorzieningen in de regio op de spoorlijn gaan aansluiten. Verbetering van busverbindingen door U’tjes aan te leggen bijvoorbeeld. Goede mobiliteit zorgt ervoor dat mensen hier blijven wonen en verbetert het vestigingsklimaat voor het bedrijfsleven sterk. Want eigenlijk ligt onze regio veel centraler dan bijvoorbeeld de Randstad. De ontsluiting richting zowel Scandinavië, Oostblok, Baltische staten en natuurlijk Duitsland is uitstekend. Ter Apel ligt op een steenworp van uitstekende trein- en wegverbindingen in Duitsland.

Energietransitie

Ook geloven wij in een wezenlijke bijdrage aan de energietransitie, niet voor niets zijn bij dit project diverse bedrijven betrokken die werken aan energieoplossingen. Elektriciteit en waterstof zijn mogelijke energiebronnen, zowel voor de trein als voor bussen die in relatief korte lussen door de regio rijden.

De volgende stap is een onderzoek naar het tracé. En dan met name het deel vanaf Stadskanaal via Ter Apel naar Emmen. Want tussen Stadskanaal en Veendam ligt al spoor, daarop rijdt nu de STAR. Tussen Ter Apel en Emmen is al ruimte beschikbaar langs de N391. Mulder: “Wij zetten ons ervoor in om het deel tussen Veendam en Stadskanaal uiterlijk 2027 in bedrijf te hebben. De doelstelling voor ingebruikname van de complete Nedersaksenlijn is 2030-2032. Hiervoor krijgen wij in de regio vrijwel overal de handen op elkaar.”