De Nedersaksenlijn komt er. Het kabinet trekt geld uit voor de trein van Groningen via Veendam en Stadskanaal naar Emmen.
Daarover heeft de coalitie een akkoord bereikt in het nachtelijke overleg over de Voorjaarsnota. Dit betekent dat het zogenoemde MIRT-onderzoek naar de spoorlijn door de Gronings-Drentse Veenkoloniën van start kan gaan.
Voorzitter Melle Mulder van de stichting Nedersaksenlijn reageert uitgelaten. ,,We zijn blij en emotioneel. Dit hebben we met de hele regio toch maar mooi voor elkaar’’, zegt Mulder.
Staatssecretaris Chris Jansen van spoorzaken was al geruime tijd op zoek naar geld voor de Nedersaksenlijn, Lelylijn en het spoorknelpunt Meppel. Het is ook een wens van veel partijen in de Tweede Kamer dat het Noorden per spoor beter bereikbaar moet worden. Jansen beloofde twee weken geleden na aandringen van de Tweede Kamer al dat hij in de onderhandelingen over de Voorjaarsnota serieus werk zou gaan maken van de Nedersaksenlijn-wens.
Volgens onderzoek zou de Nedersaksenlijn 1,7 miljard euro moeten gaan kosten en de Lelylijn 13,8 miljard euro. Met name de BBB en NSC waren stevig aan het trekken aan de beloftes van het kabinet om er daadwerkelijk geld voor uit te trekken.
Dat voor de Nedersaksenlijn nu zelfs 1,9 miljard euro is uitgetrokken in plaats van de eerder begrote 1,7 miljard, kan betekenen dat er een echt snelle trein komt. Zo komt er in het ideale scenario voor de Nedersaksenlijn een snelle bocht bij Bareveld door het land, waar het oude tracé van de museumspoorlijn een scherpe bocht maakt langs de bebouwing.